Når man har valgt den race ens rolle skal være, skal du til at vælge en klasse. Herunder kan du læse lidt om de enkelte klasser.
Hvis du er helt ny, anbefaler vi dig, at du vælger ’krigeren’, da de andre klasser medfører nogle ekstra regler og restriktioner.
Kriger
Kendetegn:
En kriger ses ofte med massere af rustning og våben. Mange krigere bærer også en kofte med deres herres våbensymbol. De bærer ligeledes kapper til at holde sig varme, når de står på vagt!
Tyv
Restriktioner:
- Må ikke bære metalrustning.
- Må ikke bruge skjold.
- Må ikke bruge spyd.
Evner: (læs mere om evner her)
- Stjæle
- Bonk
Kendetegn:
En tyv prøver at ligne alle os andre, da de helst ikke vil kunne genkendes, og har derfor ikke rigtig nogle kendetegn. Dog ses tyve oftest i lange kapper med store hætter, så de kan gemme sig i de mørke gyder.
Paladin
Restriktioner:
- Må ikke bruge skydevåben, stagevåben eller skjolde.
- Må ikke bruge kastevåben.
- Skal bruge tohåndsvåben.
- Skal have et tydeligt symbol på sig.
Evner: (læs mere om evner her)
- Førstehjælp
- Immun overfor magi
Kendetegn:
En paladin er en hellig kriger, som kæmper for en bestemt gud. Dette symboliserer de ved at have et helligt symbol, som kan ses på lang afstand. Ofte bærer de dette symbol på deres våben, kappe eller kofte. En paladin bærer gerne meget rustning, for at holde sig i live, imens den bekæmper det onde!
Troldmand
Restriktioner:
- Må ikke bære rustning eller skjold.
- Skal have en troldmandsstav (ikke til kamp), som er pyntet.
- Må ikke bruge kastevåben.
Evner: (læs mere om evner her)
- Læse magi
- Ritual
- Fagter
Troldmand kan også bruge andre evner. Der kan dog kun bruges i alt 2 af nedenstående evner til hver spilgang.
- Smerte
- Sandhed
- Portal
- Søvn
- Usynlighed
- Jordskælv
Kendetegn:
Troldmænd/kvinder ses gerne i lange kutter, med massere af hemmelige lommer. Nogle troldmænd bærer også en høj spids hat. Om livet har de bælte, med et utal af punge, til alle deres mange troldmandsting. Alle troldmænd/kvinder har en god solid magistav, så de kan kaste deres magi.
Præst
- Må ikke bruge stagevåben.
- Må ikke bruge afstandsvåben.
- Skal have et helligt symbol.
- Skal holde helligt symbol i hånden, når magier kastes.
- Må ikke bruge kastevåben.
- Må ikke bruge skjolde, der er større end 40 cm. i diameter.
- Må ikke bruge metalrustning.
Evner: (læs mere om evner her)
- Læse magi
- Lægekundskab
- Velsignelse
- Ritual
Præsten har også andre evner. Disse kan bruges 1 gang pr. kamp:
- Mod
- Solens lys
- Stilhed
Kendetegn:
Præster har alle et helligt symbol, der viser, hvilken religion de har. De bærer oftest lange kutter, med en stor hætte.
Ranger
Restriktioner:
- Må ikke bære metalrustning eller skjolde.
- Må ikke bruge kastevåben.
Evner: (læs mere om evner her)
- Bonk
- Pletskud
Kendetegn:
Rangers lever primært i skove og bjerge og findes sjældent i byerne. Derfor er deres tøj beregnet til jagt og ophold i naturen. Farverne på tøjet er farver, der passer godt ind i det område, hvor de bor. De ses ofte i lange tykke kapper, der har en god hætte, og i høje bløde støvler. Tøjet er oftest noget, som de selv har lavet af skind og pels, fra dyr som de selv har nedlagt.
Læge
Restriktioner:
- Må ikke bruge stagevåben.
- Må ikke bruge afstandsvåben.
- Må ikke bruge metalrustning.
- Må ikke bruge kastevåben.
- Skal have lægeudstyr/lægetaske.
Evner: (læs mere om evner her)
- Heal
- Ritual
- Alkymi
- Kan helbrede sygdomme
Kendetegn:
Læger genkendes oftest på deres store lægetaske, der er fyldt med bandager og virkningsfulde drikke. De går ofte i hvidt eller lyse farver.
Skytte
- Kan ikke bruge metalrustning.
- Må kun bruge ethåndsvåben.
- Kan bruge krudtvåben.
- Må bruge skjold, der er mindre end 40 cm. i diameter.
Kendetegn:
Skytter kan se meget forskellige ud, men har én ting tilfælles: Krudtvåben!