Våbenregler

Når man går til rollespil, skal ens våben godkendes i våbenkontrollen, inden man kan deltage. Dette gør man med alle sine våben hver gang man er til vores kampagner. Også med de våben, som er blevet godkendt tidligere. Dette gør vi fordi våben løbende ændrer sikkerhedsstatus i takt med, at de bliver slidt. Det vil sige, et sværd som du brugte til rollespil i august, kan ikke nødvendigvis bruges til rollespillet i september.

Sikkerheden til vores kampagner er vigtig, så derfor er vi bestemte, når vi møder de våben i våbenkontrollen, som vi mener ikke lever op til vores sikkerhedsstandard. Når det er sagt, er det vigtigt at pointere, at disse regler er en fleksibel standard, hvor vores våbenkontrol løbende vurderer de enkelte våben på baggrund af mange faktorer. Så selvom du mener dit våben overholder de skrevne regler, kan det alligevel godt vurderes, at dit våben ikke bliver godkendt til vores rollespil. Vi vil selvfølgelig helst ikke stå og diskvalificere våben, sådan at nogen ikke kan være med. Til gengæld mener vi, at det er vigtigt, at der i rollespillet opretholdes en moden og ansvarlig institution, som våbenkontrollen, så den til tider useriøse og legende del af rollespillet, kan ske i gode og trygge rammer.

De fleste bruger i dag købte våben til vores juniorrollespil. Markedet indeholder mange forskellige produkter og vi tager løbende stilling til de mange produkter der er. Hvis du er i tvivl, så spørg os inden du køber våben. Læs eventuelt mere om hvilke våben vi anbefaler her.

Våben er som regel lavet med en kerne og noget beskyttende skum. Jo tyndere og jo mere fleksibel kernen er, jo mere kan slagets energi afbøjes ud i, at våbenet bøjer af. I våbenkontrollen tjekkes der altid om skummet beskytter nok imod kernen. Er du selv i tvivl, kan du trykke hårdt på dit våben. Presser din fingre nemt imod våbenets kerne, kan du regne med, at det er et udtryk for, at dit våben enten er slidt eller i dårlig kvalitet. Det er også vigtigt, at skummen bibeholder sin form. Når du presser skummen sammen, skal det falde tilbage på plads i sin form med det samme, efter du har sluppet dit greb.

Til rollespil er der mange forskellige typer af våben at vælge imellem. Disse typer har hver især regler for, hvordan man spiller med dem og hvad vi accepterer i spillet. Herunder kan du læse om de forskellige typer.

Sværd

Sværd til rollespil er det mest normale at anvende. Der skelnes imellem ethåndssværd og tohåndsværd.
Til vores rollespil, måles det om sværdet er et ethåndssværd eller et tohåndssværd, ved at placere det med sværdknoppen på jorden, foran dig. Går sværdets spids op over din navle, er det et tohåndssværd. Er spidsen på sværdet under navlepunktet, betegnes det som et ethåndssværd.

I våbenkontrollen tjekkes våbenets tilstand især:

– Sværdets spids-isolering og den generelle status af sværdets spids

– Sværdets blad klemmes, så der mærkes efter, om skummet stadig beskytter imod kernen

– Der tjekkes altid, om der er nok polstring på sværdets nederste knop

Regler ved brug af sværd:

– Det er forbudt at stikke med et sværd

– Man må ikke slå hårdt

– Man må ikke lave ’trommestik’, det vil sige at slå med sværdet hurtigt, ligesom en trommestik.

Skjolde

Alle skjolde til vores rollespil skal være lavet af skum. Som udgangspunkt kan enkelte dele, såsom håndtaget, godt være lavet af andet materiale. Skjolde må ikke fastspændes, så man f.eks. har sin hånd fri til et andet våben.

Skjoldene må kun have en samlet kvadratcentimeter (cm2) størrelse på 5000 cm2, hvilket svarer til et rundskjold med en diameter på ca. 75 cm. Arealet på et firkantet skjold findes ved at gange skjoldets højde og længde med hinanden. Det vil sige:

H x L = Areal i cm2.

Ved runde skjolde findes arealet ved at gange radius (som er cm fra den ydre del af skjoldet, til midten af skjoldet) af cirklen med radius, for til sidst at gange resultatet med 3,14. Det vil sige:

(R x R) x 3,14 = Areal i cm2.

Regler ved brug af skjold:

– Det er forbudt at skubbe eller slå med et skjold (shield bash)

Stagevåben

Et stagevåben må maksimalt have en længde på 230 cm inklusiv spids. Stagevåbnet skal have en god bundisolering og kunne flekse af.

Regler ved brug af stagevåben:

– Man skal altid have to hænder på stagevåbnet

Bue og pil

En bue til rollespil må ikke trække mere end 30” grænsen. De fleste buer der er købt i rollespilsbutikker, overholder som regel denne grænse.

Pile tjekkes for spidsisolering, styrefjer og skumpolstring. Til vores rollespil anvender vi kun ’sikkerhedspile’, det vil sige, pile med en flad skumpolstring på. Der må under ingen omstændigheder anvendes hjemmelavede pile, pile af træ eller rundhovedede ’IDV pile’.

Regler ved brug af bue og pil:

– Det er forbudt at samle andres pile op og skyde med dem

–  Som udgangspunkt er det forbudt at flytte på andres pile, med mindre man er ved at træde oven i dem, der hvor man står og slås.

– Sikkerhedsafstanden for at skyde mod en anden er fem meter

– Du må kun lave et sigtet skud, det vil sige, du må ikke skyde din pil op i luften

– Du må ikke skyde ind i en skjoldmur

– Advarsel: Man skal være opmærksom på, at pile kan blive væk

Kampstave

Til vores rollespil er det ikke tilladt at bruge kampstave til fysisk kamp. Man kan derfor kun parere slag med sin stav. Stave bruges primært af troldmænd til fagter.

Kastevåben

Kastevåben må ikke indeholde nogen form for kerne. Ligeledes tjekkes vægten på våbenet, da den ikke må være for tung.

Regler ved brug af kastevåben:

– Når man kaster med kastevåben på en anden, er det vigtigt at man har øjenkontakt med personen

– Lad værre med at kaste med andres kastevåben

–  Som udgangspunkt er det forbudt at flytte på andres kastevåben, med mindre man er ved at træde oven i dem, der hvor man står og slås

Advarsel: Vi oplever ofte at kastevåben bliver væk

 

Krudtvåben

Der findes to typer krudtvåben i vores verden: Pistoler og rifler.

Pistol
Man skal have øjenkontakt med den person man skyder på. Når man skyder, råber man ”vindpust”. Vindpust gør, at personen skal falde, men kan herefter rejse sig igen. Pistolen kan bruges én gang pr. kamp.

Riffel
Man skal have øjenkontakt med den person man skyder på. Når man skyder, råber man ”vindpust”. En riffel kan genlades efter 20 sekunder, hvorefter den kan bruges igen. Når man genlader, skal man stå stille. Hvis man bliver ramt af våben eller lignende, bliver genladningen afbrudt

Våben og andet udstyr, som ikke bliver godkendt

– Våben som fastspændes på en eller anden måde

– Kløer og finner på arme

– Rustninger med skarpe kanter

– Våben med kæder eller snore (flails og morgenstjerner)

– Helstøbte gummivåben (blandt andet af mærket ’Calimacil’)