Grundregler

Rollespil handler om at leve sig ind i en anden rolle, det vil sige at tænke, tale og gøre som sin rolle. Det behøver man ikke regler for. Der er dog nogle ting, man ikke kan gøre, selvom ens rolle ville have gjort det. Derfor har vi lavet nogle regler, så man kan klare nogle af de situationer, hvor vi bliver nødt til at ’lade som om’.

Kamp

Kamp til vores kampagner foregår med bløde rollespilsvåben, så man rent faktisk kan slå på hinanden, uden at det gør ondt. Men i stedet for at man bare slås indtil man bliver træt, har vi indført ‘kropspoint’ (KP). Bliver man ramt af et våben, mister man et af sine kropspoint, og kommer man ned på 0 kropspoint, skal man falde om og spille død.
Alle har fra starten af to kropspoint. Det er muligt at få flere ved at bruge rustninger eller magiske genstande. Så hvis du hverken har rustning eller magisk beskyttelse, så skal du altså falde om, hvis du bliver ramt to gange.

Der er desuden et par andre regler, der gælder i kamp. Man må ikke ramme sin modstander i hovedet eller i skridtet. Sker det ved et uheld, er der ikke noget at gøre ved det, udover at give ham et øjeblik til at komme sig, og man mister selv et kropspoint.

Man skal holde styr på sine egne kropspoint og IKKE de andres. Det er strengt forbudt at sige til de andre ”du er blevet ramt”. De frivillige er de er de eneste, der må fortælle folk, at de er blevet ramt. For andre er det forbudt. Det er ligeledes forbudt at brokke sig under spillet. Al brok skal foregå efter spillet, og ikke undervejs.

Når disse ting er sagt, skal man også huske på, at vi spiller for sjov, og at det handler om at have en god dag sammen. Bare fordi de andre er ens fjender i spillet, kan de jo være flinke nok i virkeligheden.

Opsummering
– Alle har to kropspoint fra start
– Ingen slag i hoved og skridt
– Man tæller ikke de andres kropspoint
– Ingen brok under spillet
– Leg pænt

Døde og såret

Når man mister sit sidste kropspoint, er man død. Dette vises ved at man lægger sig ned og bliver liggende til kampen er slut. Når kampen er ovre, samles man hos holdlederne og følger deres instruktioner. Husk at når man er død og skal gå, har man hånden på hovedet, for at vise at man er død.
Er man levende og blot er såret, følger man ligeledes holdlederens instruktioner.

Rustninger

Har man en rustning på, kan man få ekstra kropspoint (KP). Er du i tvivl hvor meget ekstra KP din rustning giver, kan du altid spørge de frivillige. Herunder kan du se hvad de enkelte rustningsdele giver i kropspoint:
*OBS du kan max have 5 KP uanset hvor meget rustning du har.
* OBS i vores KP system runder vi altid ned. Det vil sige, har du 2,5 KP, så har du 2 KP

– Armskinner på begge arme: ½ KP
– Slagkofte: 1 KP
– Rustning: 1 KP
– Hjelm: 1 KP
– Benskinner på begge ben: ½ KP
– Skulderplader til begge skuldre: ½ KP
– Ringbrynje: 2 KP
– Lårplader på begge lår: ½ KP

Spilgenstande

Hvis man besejrer andre, kan man tage visse ting fra dem. Disse ting er bannere, spilpenge og magiske genstande. Men husk, folk har også personlige ting med hjemmefra, og disse ting må man ikke tage. Våben og rustningsdele, der ikke er magiske genstande, også er personlige ejendele, og må derfor ikke tages. Spørg evt. din medspiller om det er i orden at tage tingene.

Det er også muligt at handle med spilgenstande.

Spilpenge

I stedet for danske kroner og ører bliver der brugt nogle metalmønter i spillet, der kaldes for sølvmønter. Sølvmønterne kan man tjene og beholde til de næste spilgange. De er selvfølgelig ikke lavet af sølv, men har stadigvæk kostet penge at lave. Derfor er det vigtigt, at man passer på dem.
*OBS til vores sommerferierollespil er det vigtigt at alle sølvmønterne bliver afleveret til de frivillige, den sidste dag.

Magiske genstande

I spillet er det muligt at få fingrene i magiske ting – sværd, bannere, ringe og den slags. En magisk ting kan give flere kropspoint, ændre på ens personlighed eller gøre noget andet spændende. De magiske genstande og deres effekter bliver præsenteret før spilstart og en lille seddel følger med rundt i spillet, som kan forklare hvad den gør. Husk at give sedlen videre, hvis du giver/taber den magiske genstand til en anden. Derudover skal de magiske genstande afleveres til de frivillige ved spilstop.

Magi

Nogle spillere kan kaste magi, så hør efter hvad de siger. Hvis det er dig de peger på, så lyt til hvilken magi de har kastet på dig, og spil så det der sker.

Frivillige

Der er en hel del frivillige med til vores kampagner. De er bl.a. med for at sikre, at ungerne har det sjovt og for at svare på spørgsmål. Har man spørgsmål eller problemer, er det dem man skal spørge. De frivillige spiller også roller i spillet, men det er ikke sikkert at de kun har to kropspoint.